Hello - Silje Chantel

Navn:
Silje Chantel Johnsen


Alder:

30


Bosted:

Bergen


Beskriv deg selv med 5 ord:

Arbeidsom, glad, målrettet, sta og reiselysten.






Hva gjør du?:
Deleier og innkjøper for motebutikkene Nova og Filippa K i Bergen, og fotograf.
Blogger på www.siljechantel.com.

Hva er du opptatt av?:

Arbeidet mitt, kreativitet, kvalitet og tilstedeværelse i livet.


Hvilke nettsteder sjekker du først når du slår på dataen?:

Diverse nyheter, et knippe blogger, mail og vær.


Hvilke magasiner/aviser/blader leser du?:

Costume, Elle, Cover og Eurowoman. Bon, French og italienske Vouge for fotoinspirasjon.
D2 på fredager og Morgenbladet i rykk og napp.

Hva blir du inspirert av?:

Sterke, kloke og engasjerte mennesker som tør å tenke nytt, som tør å være seg selv og som jobber hardt for å nå sine mål. Kunst, magasiner, litteratur og de nydelige vennene mine er også en endeløs kilde til inspirasjon og hverdagsgleder.






Hva betyr mote for deg:
Jeg har alltid vært moteinteressert og synes det er fantastisk å få kombinere interesse med forretningsdrift. Som innkjøper er det spennende å se nye trender, tendenser og retninger. Og det å treffe markedet sammen med å jobbe fra hjerte og magefølelse er en kontinuerlig lærerik og morsom prosess. Ellers synes jeg det er viktig å tenke kvalitet og langsiktighet når det gjelder mote. Kjøp heller færre ting du virkelig elsker enn å fylle opp hjemmet ditt med billige ting som raskt går i bosset. Vi har alle godt av å ta gjennomtenkte valg både i forhold til oss selv og våre omgivelser.

Hvor kjøper du klærne dine selv?:

I egne butikker, selvsagt! Og jeg plukker som regel opp noen godbiter når jeg er på reise.


Hva er favoritten i garderoben din?:

Akkurat nå er det skinnjakken min fra Acne i modellen Rita.


På en skala fra 1-10, hvor flinke er nordmenn til å kle seg?:
Vanskelig å generalisere med et tall da nordmenn spiller på alle fasettene i skalaen. Sett over det hele er og blir nordmenn i stor utstrekning praktikere. Men det er absolutt mange lyspunkt og det blir bedre og bedre etterhvert som utvalg og variasjon tar seg opp.


Hvem er Norges best kledde?:

Jeg synes Hanneli Mustaparta ser fantastisk ut. Leken og lekker.


Hvorfor tror du mote har fått økt oppmerksomhet i Norge de siste årene:
At Skandinavisk design (særlig svensk) har kommet langt både i sterke, tydelige kolleksjoner samt økt tilgjengelighet betyr nok mye. Mediefokus. Bloggerne har også åpnet opp for en raskere, mer personlig tilnærming til mote og trender. Men mer oppmerksomhet er ikke synonymt med høyere kvalitet eller kredibilitet, så jakten på nye merker og spennende godbiter blir stadig viktigere for oss som driver butikk.



Hvilken musikk hører du på nå:

Anthony & The Johnsons, Billie Holiday og Maria Callas. Men ofte foretrekker jeg stillhet.


Hvor går du ut:

Hvis dagen er rett er Landmark og Legal koselig.


Anbefalt bok:
Jeg liker mye forskjellig litteratur og er som regel i gang med flere bøker samtidig. Leste nylig 'Eat, Pray, Love' av Elizabeth Gilbert - friskt og inderlig om en kvinnes reise i både indre og ytre forstand. Herman Hesse´s 'Siddhartha', Simone de Beauvoir´s 'En Veloppdragen Pikes Erindringer' og Carlos Ruiz Zafon´s 'Vindens Skygge' er andre favoritter i hyllen. Aldous Huxley´s 'Brave New World' står for tur og jeg gleder meg!



Hva blir det neste store :
Klassisk mote møter New Age. Og fred.

Hva provoserer deg:

Urettferdighet, slurv og ignorante holdninger kommer høyt opp på listen.


Hva er ditt skjulte talent:
Jeg ser ikke poenget i å gjemme bort talentfulle sider.




(Photos: Private)

20 kommentarer:

Julianne sa...

Wow! Dette må jeg si var en flott dame, på både innsiden og utsiden.:)

tea-bear sa...

Fin dame med mange fine skandinavisk designede klær! Hun kler veldig godt sin Acne Her stripe!

Egon sa...

Veldig fin stil påm henne må jeg si!
Ren stil med samtidig spennende detaljer!

Sara sa...

trodde nova var konk?

Source sa...

Flott intervju! Nydelig dame!

Anonym sa...

NOVA lever i beste velgående, heldigvis.

Anonym sa...

Byens beste butikk og byens vakreste dame!

Anonym sa...

Du mener vel byens kjedeligste butikk som snart er konkurs....gjesp. men bare la illusjonen leve. Ikke jeg som lever på en løgn. Heldigvis.

Mari B sa...

må si meg enig med anonym her, selv om jeg ikke liker anonyme kommentarer. litt trist med en blogg uten snev av selvironi, bare lame poseringer og titler som Back in L.A...og en slik type blogg uten en eneste kritisk kommentar? neppe tilfeldig.

Anonym sa...

Selvironi er bare såå 2007 da! Synes det er digg at noen er seriøse jeg. Fleip er for fegiser som ikke tør stå for noe på ordentlig. Props til denne dama.

Anonym sa...

Synes det er bra med en blogg om mote som faktisk holder seg til akkurat det! Props til silje for å kjøre sin egen stil! Bergen trenger folk som henne og butikker som nova!

Anonym sa...

At folk her inne ikke blir lei av å være negative. Kul dame og kul stil!

tea-bear sa...

At folk her inne ikke blir lei av å være så jæævla anonyme. Klemz nanonym.

Anonym sa...

jada svada. om man prøver hardt nok får man tydeligvis en liten gjeng sauer som tror på det du gjør. uansett hvor dårlig det er. det meste kan kamufleres med fine bilder og fine klær, alt sponset av hushaipenger.

Anonym sa...

For en bitterhet noen av de anonyme her har. Fine bilder og fine klær holder lenge for meg! Sist jeg sjekket, var ikke bergen akkurat verdens navle når det gjaldt shopping, så det er bra at noen tør. Uten sånne folk ville det bare vært dressmann på alle gatehjørner. Er det sånn dere vil at bergen skal være? U go silje!

Anonym sa...

What, leser du ikke SVA??

Mia sa...

Hvorfor være så negativ! Silje er nydelig og Nova og Filippa K hever Bergens shoppingen betraktelig!

Chantel M. sa...

Silje er Bergens, om ikke verdens vakreste kvinne som virkelig står for det hun mener og har en viljestyrke dere alle burde misunne. Dere anonyme nordmenn skuffer meg. Når dere først skal ha en mening, hvorfor ikke stå fram med eget navn? Feig kanskje? Fra mitt synspunkt har Silje en blogg som handler om mote og det eksklusive og luksuriøse ved livet. Jeg personlig er lei av de uendelig mange motebloggene som inneholder dårlige bilder og et innhold som man enkelt og greit gjesper av. Du som mener NOVA er en kjedelig butikk må selv være et utrolig kjedelig menneske som ikke har øye for det luksuriøse og vakre. Silje har noe veldig få har; nemlig en egen stil og et godt øye for det moteriktige. Ikke bare det, men også en utrolig personlighet. Slutt å se ned på mennesker dere ikke kjenner.

Anonym sa...

Oi, inspirerende dame må jeg si! Flott og oppegående.
Har hørt så mye bra om Nova , så må nok ta turen innom dit neste gang jeg er i Bergen :-) Stå på!

Sandra Johnsen Isene sa...

Det der er tanten min <3