Hello — Maya


Navn:
Maya Vik

Alder:

27

Bosted:
Oslo

Hva gjør du?
- Jeg er musiker. Spiller bass i bandet Montée og i bandet til Chris Lee.




Hva er du opptatt av?
- Jeg er jo veldig opptatt av det jeg driver med, nemlig musikk. Akkurat nå er jeg opptatt av Montée, siden vi er midt i platelansering av "Isle of now". Platen kom endelig ut i mars, etter en lang og fin tid i studio. Så nå er det en god del jobb rundt lanseringen med både konserter og promotering.

Er også en del jobb med Chris Lee, siden vi nettopp har begynt å øve med nytt live-band. Ellers er jeg også som nybegynner i "blogge"-verden opptatt med siden min Mayavik.com.


Hvilke nettsider sjekker du først når du slår på pc-en?
- Mayavik.com, nettaviser og beklageligvis Facebook.



Hva betyr klær/mote for deg?
- Jeg synes det er kjempespennende med klær og mote. Det er jo en viss link mellom mote og musikk som faller naturlig for meg, fordi det er viktig å holde et visst image i forhold til musikken jeg driver med.

Jeg er ikke veldig opptatt av å følge siste trend, det går altfor fort for meg, så jeg blir veldig lett forvirret. Å leke seg med klær er gøy, spesielt når man jobber som artist. Da har man muligheter for å dra den litt lenger sånn scenemessig, enn hva man ville gjort på en vanlig tirsdagskaffepå Løkka. Det er gøy.

Ellers er det også gøy å leke seg litt til hverdags. Synes hverdagspynting er et must, men prøver å holde det på et nivå der det ikke blir påtatt. Du finner meg ofte i treningsbukse og strikkegenser på Enerhaugen eller i et øvingslokale. Lite glamorøst, for å si det sånn.








Hvem synes du har kul stil, og hvor kjøper du klærne dine selv?
- Mamma og Alexis fra Dynastiet. De er egentlig ganske like, i positiv forstand, haha! Mye bling bling.

Grunnet et litt lavt klesbudsjett går det veldig mye i H&M. Eller det skal sies at jeg elsker alt jeg kjøper der, spesielt fra trendavdelingen.
G-Oslo er jo en av mine norske favorittdesignere, så jeg har en god del fantastiske plagg derfra.

Ellers har jeg fått veldig sansen for den danske designeren Stine Goya, som blant annet selges på Freudian Kicks.

Koma har utrolig mye fint også! Når det kommer til mine mer ekstravagante klær, som jeg gjerne også bruker på scenen, så er det Velouria Vintage i Markveien som gjelder. Har også fått masse gode tips til gode e-bay-kjøp, så det skal bli min nye greie, for jeg er ikke spesielt glad i å gå og prøve klær i butikker.




Hvorfor tror du mote har fått så økt status de siste årene – og er det utelukkende positivt?
- Det er et mye større fokus på mote nå enn hva det var for bare noen år siden. Det henger vel mye sammen med media, går jeg ut i fra, flere moterelaterte nettsteder og ikke minst blogger.
Mediene fokuserer ofte i større grad på hva "kjendiser" har på seg enn hva de faktisk driver med. Blogger formidler også hva folk har på seg når de pynter seg på fest, som for eksempel Oslo Nights eller andre gatemoteblogger.

Det er mye lettere å finne inspirasjon for folk, du trenger ikke å betale i bøtter og spann for motemagasiner for å finne siste skrik når det er lett tilgjengelig på nett.

Mote har vel alltid hattåhøy status, men kanskje i større grad for de som har hatt pengene til å handle ”siste mote". Nå har man kjedebutikker som holder et høyt nivå på nettopp det trendbaserte, så da blir det litt allemannseie - og ikke bare for dem som har penger til det.

Man ser jo også innenfor det jeg driver med, musikk, at når platesalget stuper, da må man finne nye måter å selge artistpakken sin på. Mange velger da å gå veien innen mote- og klesbransjen, ved å starte opp egne merker for eksempel (Snart kommer Mayavik-collection, bare vent!:-))





Hvilke magasiner/aviser/blader leser du?
- Jeg er fan av norske Costume, synes bladet holder seg oppdatert på et nivå der de fleste som er opptatt av mote faktisk kan relatere seg til det, uten å være påtatt.
Dagsavisen, kaffieog avisen levert på døren om morgenen er et must. Ellers går det mye i nettaviser.


Fem album som har betydd mye for deg?
Prince- Prince, første cd jeg fikk i bursdagsgave av søsteren min som 11-åring.
The Cardigans- Long gone before daylight, fineste platen jeg vet om.
Talking heads- Once in a lifetime, Tina Waaymouth ledet min vei.
The Cure- Wish, reddet meg gjennom ungdomsskolen, mørkt, veldig mørkt var det.
The Police- Ghost in the machine. Var fascinert over bassingen til Sting på den tiden.
Montée- Isle of now, ingen over - ingen ved siden.


Hva hører du på akkurat nå?
- Montée, selvfølgelig, noe jeg synes alle burde gjøre! Og litt på Cliss Lik (Chris Lee) som han også kalles, da vi holder på å øve inn hans nye materiale med nytt band. Ellers så hører jeg på det meste jeg kommer over på Spotify, gammelt, nytt, dårlig og bra.



Hvilke utesteder er liker du best?
- Jeg har sluttet å gå ut, har mistet motet av alle år som bartender. Men, når først alkoholen overtaler meg til å gå ut, blir det som regel Blå, Hells Kitchen eller en brun pub med billig drikke. Ellers er Oslo Mekaniske verksted en perle!

Anbefal en bok?
- Jonathan Livingston Seagull av Richard Bach er min favorittbok all-time. Er vel egentlig en barnebok om en måke, kort fortalt, men den har et fint og deilig budskap om det å følge sine drømmer og om selv-perfeksjonering på godt og vondt.

Hvem/hva blir du inspirert av?
- Jeg blir veldig inspirert av å reise og treffe nye folk, og det gjør jeg jo en del når vi er ute på veien med enten Montée eller Chris Lee. Oppleve nye steder, enten om det er Finnmark eller New York. Ellers blir jeg inspirert av små ting i hverdagen, jeg blir veldig lett imponert. Jeg har også masse inspirerende venner!


Hva lager du vanligvis til middag?
- Lager meane wokker! Sushi, beste sushien i byen, og suppe, som jeg også er ganske god på.

Hva provoserer deg?
- Til tider kjæresten min, fordi han pusher meg på de tingene jeg vet jeg er for dårlig på og burde vært bedre i, så egentlig er vel det en positiv ting:-)
Usaklige plateanmeldere og generell urettferdighet.


Hva tror du blir det neste store?

- Fred og rumpetaske.

Hvis du skulle stilt deg selv et spørsmål, hva hadde det vært?

Liker du Fernet? Og da hadde jeg svart JA.


(Photos: Pål Laukli, Morgan Flament, Oslonights.no, Private)

Hello —
pt. 1: Maja Casablancas
pt. 2: Asthmabunny
pt. 3: Samsaya
pt. 4: Nina Granerød

16 kommentarer:

Mille sa...

Utrolig fin den "gullaktige" kjolen, hvor er den fra?

Anonym sa...

Jeg vil også ha sånn hår...

Anonym sa...

Maya er fin.

Moshi sa...

Gullkjolen er fra fantastiske G-Oslo, og jeg er så heldig at jeg eier en også! Det er den fineste kjolen jeg noensinne har eid, sjekk ut G på www.g-oslo.no.

TaStine sa...

G-Oslo er helt fantastisk, og det samme vil jeg si om Maya:) Sweet!

Anonym sa...

Søt og kul, sann mine ord! Men hvor kommer alle disse Oslonights-bildene fra, hvis hun ikke går ut?

Anonym sa...

i <3 Furia! Bra med kule jenteforbilder!

Anonym sa...

har jo egen stylist jo....skuff.

Anonym sa...

Hej Maya =)

Anonym sa...

Maya er drittpen. Hadde vært kult om dere hadde intervjuet noen gutter og... synes han Jon Gerald Magno Nielsen har jævlig kul stil.

Anonym sa...

Og hvem faen er liksom denne Jon Gerald Magno Nilsen? Høres ut som en sirkusartist.

Anonym sa...

Hello! Nils Bech snart ?

Jon GMN sa...

JEG er Jon Gerald Magno Nielsen og jeg er faktisk en sirkusartist. For ett sammentreff!!!

puleperspektiv sa...

Fy faen, Maya er den deiligste dama i hele Oslo.

Anonym sa...

Nils Bech er B*O*R*I*N*G!

Anonym sa...

Kjolen er fra Maggie Wonka! Ble brukt som invitasjon til Visning, og på Maggie Wonkas nettsider!
www.maggiewonka.no